ponedjeljak, 29. kolovoza 2011.

Smokve i marmelade od smokava



Prije tjedan dana vratila sam se sa godišnjeg odmora i sada mi se čini da je odmor bio već dosta davno. Ipak, svaki dan barem jednom pomislim na Dbk, na more, na sunce, na moje cure, ....., pomislim i na smokve ! :). Ovoljetni odmor definitivno će mi ostati zapamćen i po smokvama. Obožavam smokve i najviše ih volim jesti onako direktno sa stabla, a one sočne i mekane kojima se kora već sjedinila sa mesom jedem "u kompletu", sa korom. Kada ih jedem doma onda moraju biti rashlađene , uglavnom ih držim u frižideru.

Smokava se uglavnom izguštiram u Dbk jer im je u Zg na placu cijena takva da nema baš prejedanja. A baš mi nije niti jasno da zato što doputuju od npr.Zadra do Zagreba moraju koštati duplo. Ali ok, kako god i gdje god ih jela poslije smokava obavezan je barem gutljaj rakijice, najbolje travarice. I onda ste mirni :)


Kod mene je obavezna travarica koju kupujem već godinama kod jedne gospođe iz Konavala na placu u Dbk. Domaća, kaže ona :  "ova ti je iz starog kotla i  sa 7 trava" . Pokušala sam prebrojati trave u boci (prije nego što sam popila čašicu :), i stvarno, ima ih 7 ako ne i 8. Uglavnom, rakija koja sve liječi :):)

Ali hajdemo natrag na smokve. Jedan dan išli smo na nešto udaljeniju plažu i kako smo već odavno prestali  na plažu nositi sendviče i uopće nositi hranu, kada idemo nešto dalje i na dulje ponesemo uglavnom voće. Ja sam ponijela grožđe , a moja prijateljica M. je došla sa kutijom smokava. Ajme, smokve, ......., da li je pored mene još netko došao na red za smokve, hm pa  malo tko. Velikodušno sam im ostavila grožđe i bacila se na smokve. Tek ubrane, mirisne, sočne, ....., ma odlične !






Kaže mi prijateljica : "napravila sam malo džema od smokava" , ajme a ja se uzvrtila , džema kaže, marmelade.... :). Smokve su mi ovdje malo skupe za kupiti veće količine i raditi marmeladicu, možda tek neku malu količinu , ali nekako kada ih ovdje kupim ipak ih radije pojedem. Ali u Dbk je druga priča, nisu toliko skupe, a svekrva od moje prijateljice ima stablo smokve :)......., uglavnom, nekoliko dana kasnije zove me prijateljica : "pripremili smo ti smokve, svaku smo ti same ubrale i složile, svaka nam je kroz ruke prošla" . Što reći, tu im je prava vrijednost ! . Otišla sam, košara me čekala, smokve lijepo složene i prekrivene lišćem. Razmaknem lišće.......:




Draga moja M. još jednom veliko hvala tebi i teti A.




Dok sam se tako divila smokvama i svako malo neku ubacila u usta smislila sam koje marmelade ću isprobati. Raditi ću marmeladu sa crnom čokoladom i marmeladu sa rogačem. Kažem to mami, a ona kaže : "nećeš ti na kraju raditi ništa jer ćeš pojesti svih 5 kila smokava" :) . A joj, ne, neću sve pojesti, želim marmelade, a mama nadoda : "u marmeladu od smokava se nekada stavljao prošek, a ti lijepo stavi prošek i dodaj malo anisa" . Savršeno ! I eto treće kombinacije za koju je zaslužna mama.
Krenimo redom, ali prije svega mala napomena oko količine smokava za marmeladu.




Za marmeladu od smokava idealno je koristiti samo meso smokve (crveni dio). Njega možemo izvući samo ako svaku smokvu otvorimo i lagano ga ostružemo nožem. U ovom slučaju trebati će vam skoro dupla količina smokava za željenu količinu "mesa".
Druga varijanta je oguliti zelenu koru smokve i ostatak iskoristiti za marmeladu (bijeli i crveni dio).
A treća varijanta je ostaviti i zelenu koru, otkinuti samo dio peteljke a sve ostalo iskoristiti. U ovom slučaju ostati će dosta krupnijih komada, uvijek ih možete usitniti štapnim mikserom.

Ja sam se odlučila za nešto između prve i druge varijante, iz dijela smokava izvukla sam samo meso, a dio je bio i sa bijelim dijelom, zelenu koru nisam nigdje zadržavala. One koje su bile toliko mekane da se nisu dale oguliti jednostavno sam pojela :)
Ali evo, ostalo je dovoljno i za ove tri marmelade :




Marmelada od smokava sa limunom i crnom čokoladom.

Ova marmelada trebala je biti samo sa crnom čokoladom, ali nedostajala mi je tu neka svježina pa sam odlučila dodati limun.

- 1 kg smokava , mesa smokve za kuhanje marmelade
- 250 g šećera
- 1 vanilin šećer
- 1/2 limuna - sok
- 50-70 g tamne čokolade

- meso smokve staviti u posudu za kuhanje, dodati šećer i vanilin šećer i sve dobro umješati
- kuhati na jačoj vatri dok ne uzavri , povremeno promiješati
- kada uzavri smanjiti vatru i nastaviti kuhati uz stalno mješanje . Jako paziti jer smjesa dosta prska , a ujedno se i dosta lijepi pa je uistinu potrebno stalno mješati je.
- kada se počelo zgušnjavati, nakon cca 30 minuta, dodati sok od limuna i nastaviti kuhati.
- tamnu čokoladu nasjeckati
- kada je smjesa dovoljno zgusnuta , nakon cca 1 sat kuhanja, umješati tamnu čokoladu.
- kuhati i mješati oko 1 minutu
Marmelada je gotova, razliti je u čiste i zagrijane staklenke. Zatvoriti ih i okrenuti na poklopac. Neka tako stoje 10-tak minuta, vratiti ih na pravu stranu i ohladiti.

Degustacija ! :)




Dobra ! :) . Marmelada je dobra. Nije baš moj favorit, ali je sasvim dobra i za one koji vole kombinaciju slatkih smokava sa šećerom, kiselkastog i svježeg limuna i lagano gorkaste tamne čokolade ova marmelada će biti i više nego dobra.




K. me pitala da li bi za probu drugi put njoj napravila malo sa bijelom čokoladom. Naravno da ću joj napraviti, a kada razmislim to bi bila sasvim dobra kombinacija.



Marmelada od smokava sa rogačem

Ne znam zašto ali ovo je kombinacija koja mi je prva pala na pamet. Jednostavno mi je bilo normalno da ću marmeladu od smokava napraviti sa rogačem i evo ga, napravila sam je :)

- 1 kg smokava , mesa smokve za kuhanje marmelade
- 250 g šećera
- 1 vanilin šećer
- 1 žlica soka od limuna
- 2 pune žlice mljevenog rogača

- meso smokve staviti u posudu za kuhanje, dodati žlicu soka od limuna, šećer i vanilin šećer i sve dobro umješati
- kuhati na jačoj vatri dok ne uzavri , povremeno promiješati
- kada uzavri dodati mljeveni rogač i dobro ga umješati 
- smanjiti vatru i nastaviti kuhati uz stalno mješanje . Jako paziti jer smjesa dosta prska , a ujedno se i dosta lijepi pa je uistinu potrebno stalno mješati
- kuhati dok se smjesa dovoljno ne zgusne, trebati će oko 45 minuta
Marmelada je gotova, razliti je u čiste i zagrijane staklenke. Zatvoriti ih i okrenuti na poklopac. Neka tako stoje 10-tak minuta, vratiti ih na pravu stranu i ohladiti.

Degustacija ! :)



Meni se ova marmelada jako sviđa. Baš mi je prava marmelada onako malo jača. Do izražaja su skroz došle smokve a osjeti se i moj omiljeni okus rogača koji se ovdje odlično uklopio.




Marmelada od smokava sa prošekom i anisom

I evo nas kod mamine kombinacije. Koja je mene oduševila ! Zahvalna sam joj što se sjetila i prošeka i anisa i to mi priopćila, a na kraju je rezultiralo ovom mirisnom i ukusnom marmeladom.

- 1 kg smokava , mesa smokve za kuhanje marmelade
- 250 g šećera
- 1 žlica sjemenki anisa
- 100 ml prošeka

- meso smokve staviti u posudu za kuhanje, dodati šećer  i sve dobro umješati
- kuhati na jačoj vatri dok ne uzavri , povremeno promiješati
- kada uzavri smanjiti vatru i nastaviti kuhati uz stalno mješanje . Jako paziti jer smjesa dosta prska , a ujedno se i dosta lijepi pa je uistinu potrebno stalno mješati
- sjemenke anisa usitniti u mužaru
- kada se marmelada dovoljno zgusnula, trebati će cca 45 - 60 minuta, dodati prošek.
- umješati ga i kuhati još oko 2-3 minute 
- zatim dodati anis i dobro ga umješati i kuhati još oko 1 minutu 
Marmelada je gotova, razliti je u čiste i zagrijane staklenke. Zatvoriti ih i okrenuti na poklopac. Neka tako stoje 10-tak minuta, vratiti ih na pravu stranu i ohladiti.

Degustacija ! :)



Eto moga favorita. Baš mi se jako sviđa ova marmelada, a sviđati će se svakome onome tko voli anis. Ja ga obožavam. Osjeti se dosta ovdje i u mirisu i u okusu, a sama marmelada je skroz lagana i prozračna. Za uživanje ! :)




I to je sve što se tiče ovogodišnjih smokvastih marmeladica. Male su količine, ali marmelade su isprobane, nadam se da će pokoja ostati da zamiriše i tijekom zime, ne ostane li nema veze, i ovako su nas dovoljno razveselile :). A tek smokve...... :):)











Broj komentara: 20:

  1. Zavidim ti na količini smokava dostatnoj za eksperimentiranje s marmeladama. Zanimljiva mi je ova kombinacija s tamnom čokoladom.

    OdgovoriIzbriši
  2. Hvala na ovim receptima..i ja imam smokava u izobilju kad stignu:)Jos da mi ej jedna casica da nazdravimo:)

    OdgovoriIzbriši
  3. Mnogo pravis marmelade, sigurno ih mnogo i poklanjas. Smokve su mi veoma drage, ali su ovdje veoma skupe (Kupujem na komad, ne na kilogram)

    OdgovoriIzbriši
  4. Jao Branka, ne znam koji je bolji, stvarno ovo s anisom moram probat napravit, još ima na placu smokava, daj zamisli neke fine kekse s tom marmeladom a vani pada prvi snijeg. Inače volim to voće, ne da bi se baš najela smokava, onako propisno, nego me oduševljava njen izgled u presjeku, unutrašnjost. Svašta su uspjeli isklonirati, cijepiti, a smokvu ne. Biblijsko i pretpotopno voće!

    OdgovoriIzbriši
  5. Moja ujna ima jednu smokvu u dvorištu i nije ta smokva velika, ali ona toliko smokvica ubere i toliko slatkog nakuva svake godine da bi čovek pomislio da ima voćnjak. Slatko od smokvi, ali sa polutkom oraha u svakoj mi je omiljeno. Doduše, ja bi uvek pojela svežu smokvu pre nego zaronila kašičicu u teglicu. Ovde se prodaju po ceni od 2.5 evra po kg, i nikakve su na pijaci. Gaje ih ljudi ali ih ne prodaju. Ti si baš vredna bila.

    OdgovoriIzbriši
  6. Joj Branka, ne znam koja mi je bolja. Mislim da bih trebala probati sve tri pa da onda odlučim ;)

    OdgovoriIzbriši
  7. Predivne su smokvice :) A naravno i marmelada :)

    OdgovoriIzbriši
  8. Blago tebi sa smokvicama, a i ovom marmeladom, zbilja vrhunski! Ja ih obožavam ali rijetko ih jedem, ovdje su jako skupe, eventualno ako dobijem od nekoga s mora. I uvijek planiram kako ću raditi nešto s njima, ali uvijek ih pojedem svježe, jedem ih i jedem dok mi ne dođe zlo :)

    OdgovoriIzbriši
  9. Da se nađem pred košarom ovako divnih smokava teško bih se suzdržala da ih sve ne pojedem. Ovdje čak rijetko i stignu do trgovine, a one koje stignu i nisu neke bajne kvalitete. A u Pugli npr. gdje smo bili na ljetovanju prije tri godine ima ih na bacanje i stvarno su odlične. Ipak sam uspjela ove godine kupiti malo, i budući da za jesti nisu bile baš nešto napravila sam dvije teglice pekmeza u kombinaciji s lovorom. A vidiš, imam i bocu prošeka, samo anis ne volim uopće.

    OdgovoriIzbriši
  10. Brankic, kod tebe je ovo izgleda period za smokvice. Prosle godine smo isto u ovo vreme kuckale na temu smokvi, kada si pravila palentu sa smokva-prelivom.
    Ja i dalje najvise volim sveze smokve, ali volim i kad mi ovako lepo "zamirisu" sa tvog bloga.

    OdgovoriIzbriši
  11. Imam i ja u dvoristu jednu smokvu koja svake godine puno radja ali se ne mogu pohvaliti da je bas oberem, obicno kada mi neko dodje odusevi se pa nabere u kesu i ponese, e tada ja uzmem koju pa se zasladim :) Ali mi nikada nije na pamet palo da napravim marmeladu, mnogo ti hvala, sada ce moja smokva naci neku svrhu!

    OdgovoriIzbriši
  12. Obožavam marmeladu od smokava i sama je svake godine radim:)
    Tvoja izgleda jako fino a ideja sa rogačem je za 10+

    Lijep pozdrav:)

    OdgovoriIzbriši
  13. Joooj, smokvice! Aaaa, obožavam ih ali ja nažalost nemam ovoliko smokvica da bi ih upakovala u teglice:( Imaš (kao i uvek) jako dobre marmeladice, zaista pregršt recepata:)
    Divim ti se kako imaš strpljenja da ih pripremaš ali i eksperimentišeš sa raznim ukusima.
    Zato, dodji do mene, tagovala sam te za igricu, pa nam još bolje predstavi tvoj divan blog:)

    OdgovoriIzbriši
  14. Baš me mama tjera da idem tražiti recepte za marmeladu od smokava jer je ona želi raditi.. Spasila si me sada.. Definitivno ćemo probati ovu s čokoladom. Hvala ti :)

    OdgovoriIzbriši
  15. Koliko lepih recepata!!Od tebe uvek lepe marmelade!!Dodji po nagradicu kod mene:))

    OdgovoriIzbriši
  16. Jaoooo, kako ti zavidim na ovim prelijepim smokvama! Obožavam ih, ali kod nas, kad ih ima, se kupuju na komade, toliko su skupe, tako da me samo želja mine kad odemo na more. Mogla bi ih jesti po cijeli dan....
    Recepti su super! Da mi je sad takva jedna teglica tvojih delicija, varijanta bi mi bila svejedna, sve su tri varijante po mom ukusu (biće zato što im je glavni sastojak- smokva;D)

    OdgovoriIzbriši
  17. Zavidim ti zavidim ..smokve obozavam ,dok sam zivjela u Puli ,sve sam sama pojela sa stabla,ali ovdje je druga prica..kao sto rece Jasna,kupujem ih na komad,sreca moja da ih samo ja volim :)

    OdgovoriIzbriši
  18. Imas nagradice na mom blogu..smokvasto zasluzeno;)

    OdgovoriIzbriši
  19. Taman imam nešto svježih smokava i razmišljam što s njim kada ugledam ove divote,mislim da će biti ova opcija sa čokoladom marmelada,mada i rogač mi je savršen,u svakom slučaju,veliko hvala na receptima kao naručeni su stigli:)

    OdgovoriIzbriši
  20. Draga Branka, neka je odmor bio kratak, ali je također bio sladak :) Nadam se da si uživala!
    Volim smokve i svake godine ih imamo na pretek tako da većinom završe sirove pojedene, poneke u kolačima, a na žalost ove godine nisam sitgla raditi marmeladu/džem. Inače, uvijek ju radim sa dodatkom rogača ili vanilije i tako mi je najdraža. Privlači me (itekako) ova tvoja s prošekom, a bome i ova s čokoladom! Kombinacije su nezaboravne!! I dok sam se jučer vozila na povratku kući iz Splita, vidila sam reklamu za domaće džemove Dida Bože ili kako se već zva, pa sam se sjetila tebe i pravih domaćih marmelada...

    OdgovoriIzbriši